torsdag 19 mars 2009

EU-eliten kämpar för att få människorna intresserade av EU-valet den 7 juni


Intresset för EU-valet ska ökas med kampanj. Så lyder rubriken i DN den 18 mars. En mycket liten notis ska noteras. Det är tydligen svårt för den styrande eliten i Bryssel att få människor intresserade av EU.

Nu lanseras en slogan ”Europavalet – du väljer”.

Valet till EU-parlamentet har rönt ett ganska litet intresse. För Sveriges del röstade knappt 38 procent i senaste valet, d.v.s. 2004. Kampanjen kostar runt 200 miljoner kronor och i detta ingår bland annat olika affischer där aktuella frågor som parlamentet är med och bestämmer ska tas upp.

Medlemsländerna får välja olika teman och Sverige har valt: säkerhet, matproduktion, konsumentupplysning och bränslefrågan.

I Sverige är det 18 platser i parlamentet men om Lissabonfördraget träder i kraft ökar antalet svenska ledamöter till 20.

hd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.