tisdag 15 september 2009

EU - Charles de Gaulle rasist?

Fransk minister anklagas för rasism

Till

Ingrid Hedström, Dagens Nyheters korrespondent i Paris, ingrid.hedstrom@dn.se

Den 12 september citerade Ni den franske inrikesministern Brice Hortefeux kloka uttalande: "Bra, bra. Det behövs alltid en. När det är en är det bra. Det är när det är många som det blir problem" Ni kommenterade Hortefeux uttalande med orden: "Att säga att många araber är ett problem är nu ingen lyckad replik av en minister." och citerar bl a "De gröna" som talar om en "banal, dum och elak rasim."

Jag vill i detta sammanhang erinra om generalen, presidenten och statsmannen Charles de Gaulles ord: "Det är bra att det finns gula fransmän , bruna fransmän och svarta fransmän. Det visar att Frankrike är öppet för alla raser under förutsättning att de inte blir för många. Ty då kan Frankrike inte förbli Frankrike. Förstår man inte det har man en hjärna som en kolibri Detta citat återfinns i Alian Peyrefittes bok "C'était de Gaulle."

Var de Gaulle rasist? Enligt "De gröna"? Enligt Er?

Inger-Siv Mattson, f d internationell sekreterare vid ett statligt forskningsråd
Alphyddevägen 55, 131 35 Nacka

5 kommentarer:

  1. Vilket skitprat, de Gaulle var inte rasist. Däremot var han en äkta fransman som stod upp för fransmännen och sitt land.

    SvaraRadera
  2. Men Karpstryparn, det står inte att de Gaulle var rasist. Förstår du inte ironi? Läs texten två gånger innan du utbrister i oförskämdheter som "skitprat".

    Jag tror att Inger-Siv vill visa på det absurda i rasist-anklagelser mot människor som precis som du skriver vill ställa upp för sitt land.

    SvaraRadera
  3. Svar till Knute: Jo, jag kom på det en stund efter att jag hade publicerat kommentaren. Men ibland kan ironi vara svårt att förstå.

    SvaraRadera
  4. Tack Karpstryparn för din kommentar, jag kanske uttryckte mig lite bryskt! Bra blogg du har förresten:

    http://www.karpstryparn.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Svar till Knute: Det är lugnt. Angående min blogg: Tackar, din är bra den också.

    SvaraRadera

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.