söndag 21 juni 2009

Svenskar - väl förankrade i sitt land


I en intervju i Östgöta Correspondenten med Linda Olsson, som gjorde sådan succédebut med boken”Nu vill jag sjunga dig milda sånger”, svarar hon på frågan

”Vilken är den största skillnaden på Nya Zeeland och Sverige?

- Alla mina svenska vänner som hälsat på i Nya Zeeland har blivit frälsta och många har kommit tillbaka flera gånger. Och mina nyzeeländska vänner som besökt Sverige har känt likadant. Så det måste väl finnas någon sorts gemenskap, trots olikheterna.

- Jag tror att den största skillnaden ligger i invånarnas perspektiv på sig själva. Svenskar är så oerhört väl förankrade i sitt land, och i landets placering i världen. Nyzeeländare känner inte så. Alla säger om sitt hemland att "det ligger så långt bort". Det gör aldrig vi svenskar. Vi säger att andra platser ligger långt bort. Men Sverige, det är universums medelpunkt för oss. Kanske har det att göra med ländernas historia och ålder.”

Hon skriver att svenskarna är väl förankrade i sitt land. Är det kanske därför som det är så viktigt att vi upphör som nation och blir en del i Europas Förenta Stater? Sverige är en av de äldsta nationerna i Europa och även vårt språk. Vi skall inte känna oss trygga.

Läs hela artikeln i Corren.

Boken: Nu vill jag sjunga Dig milda sånger" är mer än läsvärd. Det är en fantastisk bok, tycker jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.